وارد شوید ثبت نام

کوئیک شیفتر کارکرد و مزایای آن برای گیربکس

بازدید: 1,057 بازدید
کوئیک شیفتر کارکرد و مزایای آن برای گیربکس

کوئیک شیفتر چیست؟

 

دلیل ساخت کوئیک شیفتر : زمانی دغدغه بسیاری از کارشناسان فنی خودرو در کارخانه های بزرگ دنیا این موضوع بوده است که چگونه و با چه شیوه ای که آسیبی بر خودرو وارد نکند بتوانند از افت دور موتور در هنگام تعویض دنده جلو گیری کنند.

در تمامی مسابقات ریس و مسابقات سرعت افت نکردن دور موتور در هنگام تعویض دنده بسیار اهمیت دارد.

تنها راه برای جلوگیری از این افت ، کاهش فاصله بین دنده ها می باشد که این عمل باعث درگیری کمتر کلاچ در هنگام تعویض دنده می شود،.

این کیت در کمتر از 30 دقیقه بدون دخالت به داخل گیربکس بر روی ماهک های تعویض دنده خودرو نصب می شود.

  • مسیر کوتاهتر تعویض دنده و در نتیجه ارگونومی مناسبتر راننده
  • کوتاه شدن فاصله تعویض دنده و در نتیجه بالا رفتن عکس العمل راننده و امکان شتابگیری بهتر خودرو
  • گرفته شدن بیش از نیمی از خلاصی دسته دنده و بالا رفتن دقت تعویض دنده و افزایش عمر گیربکس

 

نمای کوئیک شیفتر نصب شده روی 405 از زیر خودرو (بین 2 اهرم دنده)

عمل تعویض دنده در گیربکس معمولی و مسابقه ای

 

در گیربکس های دستی معمولی( Manual Transmission ) عمل تعویض دنده به صورت اچ شکل (H Pattern) انجام می پذیرد.

در اتومبیل های مسابقه ای عمل تعویض دنده به صورت متوالی (Sequential Manual Transmission) برای دقت و سرعت بالاتر انجام می گیرد.

 

هر چه عمل تعویض دنده سریعتر انجام شود افت دور موتور و هدر رفتن نیروی موتور کمتر می گردد که نتیجه آن شتاب گیری بهتر در هنگام تعویض دنده مستقیم و ترمز گیری ایمن تر در هنگام تعویض دنده معکوس می باشد.

گیربکس های سکوئنشیال دستی به دلیل اینکه معمولا غیر سنکرونیزه هستند برای استفاده خیابانی مناسب نبوده و تعویض دنده آنها مهارت و تجربه زیاد را می طلبد.

استفاده از آنها در ترافیک های شهری تقریبا غیر ممکن است.

 

در اتومبیل های خیابانی به دلیل تنوع استفاده کنندگان از لحاظ سن و رفتار رانندگی، کارخانجات اتومبیل سازی یک رنج میانگین برای شیفتر تعویض دنده را در نظر می گیرند.

 

کوئیک شیفتر و تیونینگ !

 

به همین دلیل کمپانی های تیونینگ اقدام به طراحی و ساخت قطعه ای به نام کوئیک شیفتر (شورت شیفتر) برای اتومبیل های خیابانی با گیربکس دستی نموده اند تا خواسته رانندگانی که دوست دارند هر چه سریعتر و دقیق تر دنده ها را عوض کرده و از نیروی موتور اتومبیل خود بهتر استفاده نمایند را برآورده کنند.

کیت های کوئیک شیفتر معمولا به صورت بولت آن ( فقط با باز و بست پیچ های مربوطه و بدون هیچگونه دستکاری عمده برای نصب) طراحی می گردند.

این کیت ها بنا به نوع سیستم محرکه خودرومتفاوت هستند و بدون دست خوردن به داخل گیربکس قابل نصب می باشند.

در اتومبیل های دیفرانسیل عقب، گیربکس معمولا در زیر دسته دنده قرار دارد و کیت های کوئیک شیفتر با دسته دنده جدید طوری طراحی شده اند که

پس از نصب فاصله تعویض دنده را کوتاه و عمل تعویض را سریع تر قابل انجام کنند.

 

در اتومبیل های دیفرانسیل جلو معمولا گیربکس در پشت چرخ چپ قرار دارد و لذا نیروی دست راننده می بایست به طریقی از دسته دنده به گیربکس برای تعویض دنده برسد.

این کار معمولا توسط یک سری میله به نام ماهک که با اتصالات گلوله کاسه ای (Ball Joint) به هم متصلند و یا به وسیله یک سری سیم نازک فولادی انجام می شود.

معمولا کیت های کوئیک شیفتر برای این اتومبیل ها به صورت اصلاح و تغییر در ماهک بندی و یا سیم بندی این انتقال دهنده های نیروی دست انجام می شود.

quick shifter

نصب کیت کوئیک شیفتر

 

با نصب این کیت های کوئیک شیفتر با کوتاه کردن فاصله تعویض دنده و گرفتن حرکات و لقی های اضافی دسته دنده، سرعت تعویض دنده بسیار سریعتر و دقیقتر می شود و

لذا احتمال تعویض نا صحیح دنده ها در رانندگی های سریع به نحو چشمگیری کاهش می یابد.

عمل تعویض دنده ناقص درهنگام رانندگی که معمولا با ایجاد صدای نا هنجاردر گیربکس( در اصطلاح عوام آب هویج گرفتن) که ناشی از ساییده شدن و به مرور زمان خرد شدن دنده برنجی هاست از علل اصلی خرابی گیربکس های دستی می باشد.

چراکه با ساییده شدن دنده برنجی ها، براده های آن در گیربکس در طول زمان کوتاهی باعث ساییده شدن تمام قطعات داخلی می گردند که با به صدا افتادن گیربکس و سپس با از کار افتادن آن همراه خواهد بود.

این کیت ها معمولا با قیمتی بسیار پایین تر از خود گیربکس به بازار عرضه می گردند و به سادگی بدون نیاز به باز شدن گیربکس قابل نصب می باشند و

در واقع نه تنها کیفیت و لذت رانندگی را چندین برابر می کنند بلکه به نوعی یک محافظ دائمی برای گیربکس خودرو به حساب می آیند و در برابر هزینه پایین کارایی بسیار بالایی دارند.

 

 

سوالات متداول کوئیک شیفتر

 

1-آیا این کیت در داخل گیربکس نصب میشود ؟


خیر

 

2-آیا این کیت از داخل اتاق نصب شده و تغییری در ظاهر داخل اتاق به وجود میاورد ؟


خیر

 

3-این کیت چگونه و در کجا نصب میشود و این تغییرات را چگونه ایجاد می کند؟


در تمامی خودروهای دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی ، از طریق یک سیستم انتقال نیروی مکانیکال نیروی دست راننده به گیربکس انتقال داده شده و عمل تعویض دنده صورت می گیرد.

با نصب بین میله ها و اتصالات این سیستم یک اصلاح مکانیزم بوجود آورده ونتایج فوق را حاصل میکند.

(نصب بین 2 اهرم دنده و گیربکس)

 

4-چرا خود کارخانه این کیت را به صورت فابریک بر روی خودرو نصب نمیکند؟


قیمت خودرو ، کلاس اتومبیل بر اساس مورد استفاده آن از عوامل است که باعث میشود که بعضی از قطعات به صورت آپشنال برای یک خودرو وجود داشته باشند و

بعضی از کارخانجات برای افرادی که حاضرند به خاطر کیفیت و امکانات بیشتر هزینه های اضافی پرداخت نمایند قسمت خودروهای آپشن تاسیس میکنند.

 

5-  آیا این کیت دارای تاییدیه ای نیز میباشد؟


بله، این کیت برای محصولات ایران خودرو از اداره معاونت فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو دارای تاییدیه فنی کارکرد میباشد .

این کیت بر روی خودروهای رالی تیم پژو سیتروئن که گیربکس دستی دارند مورد استفاده قرار گرفته است.

 

6- آیا این کیت دارای گارانتی است؟


بله 2 سال گارانتی تعویض بجز موارد ناشی از تصادف.

 

7-آیا این کیت ها غیر از کوتاه کردن فاصله تعویض دنده فایده دیگری هم دارند ؟

بله حفاظت از گیربکس در برابر تعویض دنده نیمه یا اشتباه که بعد از روغن کم و یا نامناسب گیربکس ، بزرگترین عامل خرابی گیربکس است

از فواید دیگر نصب این کیت میباشد که با بالاتر رفتن دقت تعویض دنده حاصل می شود .

 

8-حالا واقعا” کوتاه شدن فاصله تعویض دنده چه فایدهایی دارد؟


شتابگیری بهتر ، عکس العمل سریعتر ، معکوس دهی دقیقتر و ارگونومی بهتر .

 

9-ارگونومی یعنی چه؟


راحتی راننده در استفاده از لوازم خودرو و در دسترس بودن این لوازم .

 

10-چه مدت زمان برای نصب این کیت نیاز است؟


برای هر خودرو بین 20 تا 30 دقیقه.

 

راهنمای نصب کوئیک شیفتر 206 ، 405 ، زانتیا ، پارس :

 

1- سيني زير خودرو را باز كنيد. (در خودروي زانتيا در اين قسمت، سيني وجود ندارد.)

 

2- ماهک رابط بين دسته دنده و گيربكس را از جاي خود بيرون آوريد.

در اتومبيل‌های206  و زانـتيا در صورت سالم بودن ماهک می توانيد فقط ماهک را از محل نصب کوئیک شیفتر

از روی قرقری اهرم دنده  آزاد كنيد ولی در اتومبيل‌های 405، پارس و سمند، ماهک می بايست تعويض گردد.

 

3- در کوئیک شیفتر امكان تنظيم فاصله جابجايي لازم برای تعويض دنده با تغيير محل قرقری وجود دارد.

شما می توانيد بنا به نحوه رانندگی خود آن را تنظيم نماييد. ولی حالت پيشنهادی همان سريعترين حالت تعويض دنده می باشد.

 

quick shifter adjusment

 

4- در اتومبيل پژو 405 ، پارس و سمند، (و در صورت نياز، زانتيا) ماهک می بايست از نوع رگلاژ شونده باشد. سرقابل تنظيم ماهک می بايست طوری تنظيم گردد

كه ماهک را بتوان بر روی قرقری جديد كه متعلق به کوئیک شیفتر مي‌باشد جا زد.

 

دقت فرماييد كه طول ماهک رگلاژی طوری تنظيم گردد كه زاويه قرارگيری اهرم دنده  با کوئیک شیفتر در حالت خلاص و حتماً سر ثابت بر روي قرقری گيربكس

و سر متحرک بر روی کوئیک شیفتر باشد. (پس از اندازه كردن و جا زدن ماهك، مهره پشت سر قسمت متحرك كاملاً سفت گردد.)

 

5- ماهک را در جاي خود جا بزنيد و با تعويض دنده از حركت آزاد آن ( بدون درگيرشدن با اجزاي اطراف آن) اطمينان حاصل كنيد.

 

6- در خودروي زانتيا، در صورت استفاده ماهک خود اتومبيل مي بايست براي جلوگيري از سايش احتمالي ماهک پس از نصب کوئیک شیفتر با محيط اطراف، در ناحيه مياني با دست خم كوچكي ايجاد نمایید .

 

8- از سفت بودن مهره‌ها اطمينان حاصل فرمائيد.

 

نكته: پيشنهاد مي‌شود كه با نصب کوئیک شیفتر تمام ماهكهاي سيستم تعويض دنده، ‌تعويض و از ماهك‌هاي نو استفاده گردد.

 

quick shifter 206

quickShifter sample1
quickShifter sample2
quickShifter sample3

 

منابع : کارگیک آپکو تاپ کار کلاب ایرانیان تیونیگ

دسته بندی آموزشی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت