تیونینگ خودرو چیست؟
اسپرت کردن یا تیونینگ ماشین شامل تغییراتی مانند افزایش قدرت موتور خودرو با استفاده از روش های مختلف مثل تغییر ECU و یا اضافه نمودن قطعاتی مثل توربوشارژ، استفاده از رینگ های اسپرت ، تغییر شکل در گلگیرها و سپرهای جلو و عقب ،
تقویت ترمز ماشین ، تغییر در ارتفاع خودرو از زمین ، تقویت سیستم تعلیق خودرو ، افزایش سرعت ، تغییر در نمای داخلی و خارجی ماشین و
استفاده از لاستیک های پهن تر می شود و به طور کلی یعنی در پایان کار خودرو مورد نظر به خودرو جدیدی تبدیل شده باشد که با سلیقه ی صاحب ماشین هماهنگ تر است.
بطور کلی تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخش های مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو، و ایجاد تغییرات در سایر بخش های خودرو اسـت.
برای تیونینگ تمامی این قسمتها صدها روش مختلف وجود دارد که بسته به پیشرانهی خودرو متفاوت است، ولی برای تیونینگِ سبک یک پیشرانهی شهری مواردی بهتر از نمونههای زیر یافت نمیشود :
-
بخش اول تیونیگ موتوری
-
بخش دوم اسپرت ظاهری
تقویت موتور خودرو با تیونیگ کردن ماشین
همانطور که گفتیم تقویت موتور خودرو که یکی از اصول اولیه تیونینگ می باشد.
تمامی پیشرانهها برای فعالیت نیاز به تنفس هوا دارند. روشهای مختلفی برای بهبود تنفس ماشین و در نتیجه افزایش قدرت آن وجود دارند که فلسفهی وجود توربو و سوپرشارژها بر همین اساس است.
ولی برای یک تیونینگ جمع و جور، خرید و نصب کیت تغذیهی هوا توصیه میشود.
سیستم تنفس موتور:
کیتهای Cold Air Intake دارای بیشترین بازدهی هستند، ولی از آنها انتظار زیرو رو شدن قدرت موتور را نباید داشته باشید!
یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود.
این هوای ورودی به موتور قبل از وارد شدن به محفظه احتراق از فیلتر هوای خودرو گذشته تا بدون آلودگی و گرد و غبار، وارد موتور خودرو شود.
فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند.
هنگامی که ما پای خود را روی پدال گاز می فشاریم، دریچه هوا به موتور بازتر می شود و اگر هوای کافی به موتور نرسد، مطمئنا نمی توان از موتور انتظار قدرت بیشتری داشت.
فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده این امکان را می دهد تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد و در هنگام فشردن پدال گاز، هوای خنک سریعا به موتور انتقال یابد تا خودرو کم نیاورد.
بیشتر بخوانید : فیلترهای هوای اسپرت
تقویت سیستم سوخت رسانی :
هوا بعد از مکیده شدن به درون سیلندرها فرستاده میشود، تا در آنجا با نسبت معینی ، سوخت ترکیب شود و بعد از انفجار توسط جرقهی شمعها، توانبخش حرکت موتور شود.
بسته به طراحی موتور، درجهی کیفی سوخت و نوع آن بسیار دارای اهمیت است.
در خودرویی که تراکم آن با سوخت بنزین سوپر هماهنگی دارد، بهرهگیری از بنزین با اکتان پایینتر علاوه بر وجود ناک باعث افت محسوس قدرت خواهد شد.
استفاده از چیپهای تیونینگ حرفهای، معمولا باعث افزایش پاشش سوخت به درون مجموعه میشود که تا حدودی افزایش قدرت را در پی خواهد داشت.
کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهمترین قطعات خودروهای امروزی می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند.
این قطعه طوری برنامه ریزی شده است تا همواره خودرو را در شرایط معمول خود نگاه دارد.
اگر قصد دارید تا برای اسپرت کردن تیونینگ ماشین خود اقدام کنید در بهترین شکل ممکن تیونینگ کنید، حتما باید این چیپ را با یک نمونه اسپرت آن تعویض کنید.
در شرایط معمول نیز می توانید از یک متخصص بخواهید تا این چیپ را دوباره برای شما تنظیم کند و شرایط اسپرت تری را به آن تحمیل کند تا در مواقعی که نیاز به قدرت و سرعت بیشتری دارید،
ECU بتواند این میزان قدرت را با باز کردن دریچه های هوا، افزایش میزان پاشش سوخت در انژکتور و سایر موارد، به خودرو کمک نماید.
اطلاعات تکمیلی : آشنایی کامل با سیستم پاشش سوخت و انژکتور خودرو
تقویت سیستم جرقه :
راه پر هزینه و البته پر بازدهی هم برای تقویت سیستم جرقه وجود دارد و آن هم استفاده از کیت های تقویت است
این کیتها که به MSD معروفند متشکل از قطعات مختلفی هستند:
- دستگاه Discherge که نقش اول را ایفا میکند
- کوئیل ها
- دلکو
- آلترناتور یا دینام
- وایرها
- استارتر
- انژکتور
با نصب مجموعه ی این قطعات بر روی خودرو میتوانید توان جرقه و سیستمهای الکتریکی را به طور چشمگیری افزایش دهید .
حتی در خودروهایی که قدرت بالایی تولید میکنند میتوانید از تعداد بیشتری از این کیتها به طور همزمان یا نوبتی ( بوسیله یAutomatic coil selector ) استفاده کرد!
اطلاعات تکمیلی : کیت تقویت جرقه چیست ؟
سیستم تخلیه برای تیونینگ ماشین :
محلول سوخت و هوا بعد از انفجار باید از طریق سیستم تخلیه خارج شود.
حال هر چه این مسیر روانتر باشد، خروج دود سریعتر و در نتیجه قدرت موتور بیشتر میشود.
دود بعد از گذر از پورتهای دود سرسیلندر وارد مانیفولد دود و بعد از آن کاتالیزور میشود و در ادامهی مسیر بعد از گذر از رزوناتور و منبع اگزوز وارد جو میشود.
برای قسمت اول بهترین جایگزین یک هدرز با طراحی اصولی است، برای قسمت کاتالیزور که در واقع بیشترین افت توان در سیستم را دارد، میتوان از نمونههای اسپرت استفاده کرد .
برای بقیه قسمتها هم از لوازم افترمارکت شناخته شده بهره برد.
تعویض کل این مجموعه بسته به نوع قوای محرکه درصد مطلوبی از افزایش توان را موتور آن خواهد کرد.
این قطعه جایگزین مانیفولد دود میشود.
هرچه سطح داخلی این قطعات صیقلی تر و کم پیچ و خم تر باشد و قطر داخلی بیشتری داشته باشند خروج گازهای زائد راحت تر خواهد شد و موتور بهتر تخلیه میشود.
بیشتر بخوانید : هدرز چیست ؟
استفاده از توربو شارژ یا سوپر شارژر
سیستم توربو شارژ یا سوپر شارژر نقش مهمی در تقویت موتور خودرو دارد.
اما اضافه کردن این قطعه و سیستم به خودرو، نیازمند دانش تخصصی نیز می باشد.
اگر خودروی شما بتواند سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ را پشتیبانی کند، خواهید دید که چه گشتاور و قدرت فوق العاده ای به موتور القا می شود.
این قطعات می توانند تا ۵۰ درصد قدرت موتور را افزایش دهند که یک عدد بسیار مناسب و شگفت انگیز می باشد.
اطلاعات تکمیلی : توربو شارژر چیست ؟
انجام تمامی موارد بالا در کنار هم باعث افزایش توان و عمر مجموعهی پیشرانه میشود و برای اسپرت کردن تیونینگ ماشین موثر است.
اگر تصمیم به شروعِ ورزش بدنسازی دارید پس انجام یک چکاپ پزشکی در ابتدایِ راه برای شما ضروری است و همینطور هنگامی که تصمیم به تقویتِ یک خودرو دارید،
انجام یک چکاپ کاملِ فنی و رفع عیب برای آن واجب است.
پس برای قدم اول وسوسهیِ استفاده از قطعات تیونینگ را کنار بگذارید و به بررسی نقاط ضعفِ ماشین خود بپردازید.
منبع : thumbtack