دلایل زیادی می تواند باعث جوش آوردن ماشین شما شود:
نقص فنی ، مشکل مکانیکی، شل شدن یا پاره شدن تسمه موتور، مشکل در مسیر تنفس موتور و غیره
اکثر این موارد چندان شایع نیستند و برطرف کردن آن ها باید توسط مکانیک انجام شود.
اما یکی از شایع ترین مواردی که متواند باعث بالارفتن دمای موتور خودرو بشود، پایین آمدن سطح آب در سیستم خنک کننده موتور است. اشکالی که از بیتوجهی ما صاحبان خودرو نشأت می گیرد.
در زمان جوش آوردن ماشین نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
ابتدا در صورتی که متوجه بالا رفتن غیر عادی دمای موتور شدید، خودرو خود را در یک نقطه ایمن متوقف کنید.
صبر کنید تا آمپر پائین بیاید
اما اگر دما بیش از حد قابل کنترل بالا رفته بود باید به موارد زیر توجه کنید:
بایدها و نبایدها در زمان جوش آوردن ماشین
۱٫ دقت کنید که بخار از زیر کاپوت بیرون میآید یا خیر.
درصورتی که بخار مایع خنک کننده از زیر کاپوت خارج نمیشود، ماشین را خاموش نکنید.
خاموش کردن ماشین موجب از کار افتادن رادیاتورو پروانه خودرو میشود.
با این کار فرآیند خنک شدن موتور متوقف نمیشود.
همچنین، خاموش کردن یک موتور گرم، موجب آسیب دیدن اجزای آن از جمله واشر سر سیلندر میشود.
اگر مایع خنک کننده موتور از زیر خودرو میریزد یا به صورت بخار از زیر کاپوت خارج میشود موتور را خاموش کنید اما سوییچ را در وضعیت On قرار دهید تا فن کار کند.
۲٫ هرگز درب رادیاتور را باز نکنید.
باز کردن درب رادیاتور در هنگام جوش آوردن ماشین بسیار خطرناک است.
چنان که ممکن است به علت پاشش آب گرم سوختگی و جراحات شدید روی بدن شما ایجاد شود.
۳٫ آب روی موتور نریزید.
ریختن آب روی موتور باعث خنک شدن سریع سطح موتور میشود،
در صورتی که داخل آن همچنان گرم است.
به این موضوع دقت شود که خنک شدن غیر یکنواخت یا سریع موتور باعث چسبیدن پیستون ها و دیواره های سیلندر شده و احتمال ترک خوردگی در موتور را بالا میبرد.
۴٫ کاپوت را بالا ببرید.
در هنگام باز کردن درب کاپوت مراقب بخار خروجی از سیستم خنککننده باشید.
(در زمان جوش آوردن ماشین ممکن است مقدار زیادی بخار گرم در زیر کاپوت جمع شده باشد که به محض باز کردن درب موتور به دست و صورت شما بخورد).
باز کردن درب کاپوت موجب جریان هوای بیشتر و خنک شدن خودرو میشود.
البته این روند طولانی است اما ایجاد جریان هوا در محفظه موتور یک امر ضروری در برخورد با موتور داغ میباشد.
۵٫ روی دیواره رادیاتور آب بریزید.
ریختن آب روی دیواره رادیاتور باعث خنک شدن سیستم و مایع خنک کننده موتور شده و در نهایت موجب افزایش عملکرد سیستم خنک کننده میشود.
۶٫ پس از خنک شدن موتور، سطح آب خنک کننده موتور را بررسی کنید.
در اینجا سؤالی مطرح میشود که آیا میتوان به جای آب رادیاتور از آب استفاده کرد.
در این مواقع میتوانید که در رادیاتور آب بریزید.
در صورتی که مشکل حل نشد با امداد خودرو تماس بگیرید.
کنترل مایع خنک کننده موتور:
وضعیت کلیه شلنگ ها و اتصالات سیستم خنک کننده موتور و شلنگ ها و اتصالات بخاری را بازرسی و کنترل کنید.
شلنگ های باد کرده و فرسوده را تعویض کنید.
هنگامى که موتور خاموش است سطح مایع خنک کننده باید بین بین نشانگر حداقل (Min-L ) و نشانگرحداکثر (Max-F ) قرار داشته باشد. در صوت کم بودن مایع، به اندازه ای مایع داخل مخزن بریزید که به نشانگر (Max-F ) برسد.
دقت کنید بیش از آن مایع اضافه نکنید.
اگر نیاز به اضافه کردن آب رادیاتور به صورت مکرر اتفاق میافتد برای بازبینی سیستم خنک کننده موتور به نماینگی های مجاز مراجعه کنید.
نکات ایمنی مهم در هنگام جوش آوردن ماشین:
- هرگز از الکل و متانول در مایع خنک کننده استفاده نکنید.
- از محلول های حاوی بیش از % ۶۰ یا کمتر از % ۳۵ ضدیخ که می توانند کارآیی محلول را کاهش دهند استفاده نکنید.
- در هنگام داغ بودن موتور و رادیاتور، در رادیاتور را باز نکنید.
مایع خنک کننده داغ و بخار سوزاننده ممکن است با فشار بیرون زده باعث آسیب های جسمی جدی شود. - از مایع خنک کننده موتور (رادیاتور یا ضدیخ) برای شستن شیشه استفاده نکنید،
مایع خنک کننده موتور در صورت پاشیده شدن به شیشه جلو، می تواند دید را به شدت کور کرده و ممکن است باعث از دست دادن کنترل خودرو شود. همچنین ممکن است به رنگ و تزئینات بدنه خودرو آسیب بزند.