وارد شوید ثبت نام

هدرز چیست؟انواع محاسن و معایب

بازدید: 1,536 بازدید
هدرز چیست؟انواع محاسن و معایب

هدرز چیست؟

هدرز خودرو قطعه‌ای از جنس تمام استیل برای تقویت، افزایش توان و راندمان موتور است که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود.

این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

به منظور تکمیل سیکل احتراق در پیشرانه های احتراق داخلی، باید دود حاصل از احتراق به طور کامل از سیلندر خودرو خارج شود تا با ورود هوای تازه، عمل احتراق مجدد انجام شود.

تفاوت هدرز با منیفولد چدنی فابریک

تفاوت اولیه در جنس آن است.
اصلی ترین و بهترین نوع هدرز در دنیا از جنس تمام استیل می باشد.
البته تمام استیل ۳۰۴ آهنربانگیر باشد تا ماکسیمم راندمان را ایجاد کند. در ایران از این جنس ساخت سه کشور موجود است، ایران،چین و تایوان.

که بهترینش ساخت کشور تایوان است.
متاسفانه در کشورمان برخی از هدرزسازان به جهت کاهش قیمت تمام شده اقدام به ساخت این قطعه با جنس های فولادی، آلومینیومی و آهنی با روکش استیل می نمایند،که به هیچ وجه استاندارد نمی باشند و راندمان خوبی ایجاد نمیکنند.

تفاوت ثانویه در تفاوت طراحی هدرز با منیفولد چدنی است.
هر چه طراحی موجب هدایت مستقیم دود شود،تخلیه بهتر صورت میگیرد و موجب عدم بازگشت دود به محفظه موتور و‌ تداخل با یکدیگر و راندمان بیشتر می شود.

در مجموع هدرزهای جنس اصلی با توان دو الی سه برابر بیشتر از چدن حرارت و فشار داخل موتور را تخلیه

می کند.

عملاً جایزگینی گران‌قیمت برای منیفورلد خروجی استاندارد پیشرانه است و به دلیل قیمت زیاد و

هزینه‌های تولید گزاف، کمتر از سوی خودروسازان به شکل استاندارد استفاده می‌شود.

اما استفاده از آن برای خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای، کابرد فراوان دارد و بسیاری خودروهای گران‌قیمت به شکل استاندارد به هدرزهای فابریک مجهز هستند.

منیفولد چدنی، استاندارد پیشرانه معمولاً به روش ریخته‌گری تولید می‌شود و به همین دلیل از سطح درونی ناصاف و زبری برخوردار است که در روند خروج گازهای آلاینده از فضای احتراق اخلال ایجاد می‌کنند.

اما هدرز به روش خم کاری دقیق لوله‌ها شکل می‌گیرد و با ساختار یکنواخت و صیقلی خود، موجب خروج آسان‌تر گازهای آلاینده، تنفس بهتر پیشرانه، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

البته میزان کاهش مصرف سوخت در ازای افزایش قدرت موتور چندان چشمگیر نیست و از همین رو غالباً به عنوان یک قطعه عملکردی و تیونینگ یاد می‌شود.

هدرز چیست؟انواع محاسن و معایب
هدرز چیست؟انواع محاسن و معایب

 مزایا و خواص

اولین خاصیت هدرز که اکثر مردم با آن آشنا هستند افزایش راندمان سرعت و شتاب خودرو است.
به صورت میانگین هدرز با توجه به خودروهای مختلف ۹ الی ۱۵ اسب بخار افزایش توان را در بر دارد و موجب افزایش شتاب اولیه و شتاب ثانویه و سرعت نهایی خودرو می‌شود.
مزیت بعدی هدرز کاهش دمای موتور و در نهایت موجب پایین‌ترین ایستادن آمپر آب خودرو میشود.
سومین خاصیت هدرز کاهش حدود ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف سوخت است که علت آن خروج بیشتر و زودتر حرارت

و فشار داخل موتور که موجب کارکرد روان‌تر و فشار کمتر داخل موتور است.
آخرین ورد پس از نصب هدر این است که می‌توان دور موتور را با خیال راحت بالا برد بدون آنکه به موتور

فشار بیاید.

در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در

محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.

وسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر

انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

بنابراین طراحی و ساخت هدرز یک فرآیند وقت گیر و پر هزینه محسوب می شود.

از این رو تقریبا تمامی کارخانجات خودروسازی از نصب هدرز بر روی محصولات ارزان قیمت و شهری خود

صرف نظر کرده و انجام این کار را به متخصصان مراکز تیونینگ واگذار میکنند.

البته عدم نصب هدرز فابریک برای تمامی خودروها صادق نیست و همواره شماری از خودروهای اسپورت نظیر ب ام و های M POWER ، آئودی های سری S و…در کنار سوپر اسپورت هایی نظیر پورشه ، فراری و…

پس از تجهیز به هدرز های کاملا حرفه ای ، کارخانه را ترک می کنند.

معایب و مضرات 

خوشبختانه تاکنون هیچ ایرادی بر هدرز با جنس اصلی وارد نشده است و تماماً برای خودرو عالی بوده است.
چه بسا که خودروسازهای بزرگ دنیا چند سالی است که خودروهای جدید خود را به جای استفاده از چدن از جنس تمام استیل آهنربا نگیر ۳۰۴ تولید میکنند.
تنها ایراد دیده شده در برخی خودروها که فضای موتور کم است و اطراف هدرز لوله‌های زیادی قرار دارد،

آب شدن بعضی از شلنگ‌ها و اطراف هدرز می‌باشد که راه حل آن هم بستن عایق حرارتی مخصوص هدرز است.

انواع رایج هدرز

  • هدرز ۴ به یک رانر کوتاه: برای خودروهای با موتور فابریک و زیر ۱۵۰ اسب بخار است.
  • هدرز ۴ به ۱ رانر بلند: برای خودروهایی با موتور تقویت شده و یا بالای ۱۵۰ اسب بخار است.
    هدرز ۴ به ۲ به ۱: رستوران خودروهای با توان بالای ۲۰۰ اسب بخار مناسب هستند.

نکته پایانی

در ساخت هدرز ها باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و

کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول

خواهد داشت.

در بوست فریک انواع محصولات تخصصی و حرفه ای تیونیگ و ارتقای قدرت موتور ماشین خود را می توانید

تهیه کنید.

دسته بندی آموزشی تیونینگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “هدرز چیست؟انواع محاسن و معایب”

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت

اطلاع رسانی

پس از یک سال و نیم مقاومت در برابر افزایش قیمت بالاجبار از هفته آینده 24 شهریور افزایش قیمت خواهیم داشت.

نمایندگان و مشتریان عزیز قیمت های کنونی سایت
فقط تا آخر هفته به روز هستند.