نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹
نمایشگاه خودروی فرانکفورت به عنوان آخرین نمایشگاه بزرگ خودرویی سال ۲۰۱۹ چند روزی میشود که شروع به کار کرده است.
فرانکفورت به عنوان نمایشگاه اصلی شرکتهای خودروساز آلمانی مانند فولکس واگن، آئودی، مرسدس بنز، بی ام و وپورشه امسال نیز مدلهای بسیار مهمی داشته و
خودروهای تولیدی و کانسپت زیادی امسال در این نمایشگاه مهم رونمایی شدهاند.
البته تمام مدلهای مهم نمایشگاه امسال مربوط به برندهای آلمانی نیستند و شرکتهایی مثل هیوندای، هوندا و لندرور نیز امسال حضوری فعال در فرانکفورت داشتهاند.
با برخی از بهترین خودروهایی که امسال در فرانکفورت رونمایی شدند آشنا می شویم.
مرسدس بنز GLE کوپه
امسال در نمایشگاه فرانکفورت شاهد رونمایی نسخه کوپه نسل جدید مرسدس بنز GLE بودیم.
بدون شک بهترین مدل این خودرو آ ام گ GLE 53 کوپه میباشد که در واقع نسخه پرفورمنس آن محسوب میشود.
به عنوان پیش نمایشی از مدل قدرتمند GLE 63 که سال آینده وارد بازار خواهد شد،
GLE 53 به یک موتور توربو دوقلوی ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی با ۴۲۷ اسب بخار قدرت و
۵۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است.
مرسدس بنز GLB آ ام گ
در حالی که نسل جدید خودروی شاسی بلند کامپکت GLB همین چند وقت پیش رونمایی شده، مرسدس بنز برای معرفی نسخه آ ام گ آن ما را فقط تا نمایشگاه فرانکفورت منتظر گذاشت.
مدل مرسدس – آ ام گ GLB 35 به موتور ۳۰۰ اسب بخاری ۲ لیتری هیبریدی ملایمی که قبلاً در هاچ بک A35 دیده بودیم مجهز شده است.
بعدها احتمال رونمایی از یک نسخه ۴۵ با پیشرانه ۲ لیتری توربو با ۳۸۰ یا ۴۱۰ اسب بخار قدرت نیز وجود دارد.
فولکس واگن ID.3
خودروی هاچ بک فولکس واگن ID.3 را شاید بتوان مهمترین خودروی نمایشگاه امسال فرانکفورت به حساب آورد.
ID.3 اولین خودروی تمام الکتریکی فولکس واگن میباشد که به طور اختصاصی روی یک پلت فرم الکتریکی ساخته شده است.
فولکس واگن ID.3 که از نظر ابعاد مشابه گلف میباشد با دو نوع موتور الکتریکی ۱۵۰ یا ۲۰۴ اسب بخاری و سه پک باتری قابل سفارش است که
ظرفیت پیمایش الکتریکی تا ۵۵۰ را با یک بار شارژ در اختیار شما قرار میدهند.
فقط ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد و تولید آن قرار است از اواخر سال جاری میلادی شروع شود.
کانسپت کوپرا تاواسکان
شرکت کوپرا برند پرفورمنس جدید شرکت سئات میباشد.
این برند جدید تاکنون دو خودروی شاسی بلند اسپرت آتکا و
شاسی بلند اسپرت پلاگین هیبریدی فورمنتور را رونمایی کرده است.
این بار نوبت به رونمایی یک مدل تمام الکتریکی رسیده و آنها، برای این منظور مدل کانسپت شاسی بلند تاواسکان را آماده کردهاند.
این خودرو که فروشش از اواسط سال آتی میلادی شروع خواهد شد از دو موتور الکتریکی استفاده میکند و ظرفیت پیمایش الکتریکی معادل ۴۴۹ کیلومتر دارد.
قیمت این خودرو از حول و حوش ۶۰ هزار پوند شروع خواهد شد.
آئودی RS7 اسپرت بک
در نمایشگاه فرانکفورت امسال از نسخه آر اس خودروی A7 در قالب مدل آئودی RS7 رونمایی شد.
از مهمترین موارد در طراحی ظاهری این خودرو میتوان به دریچههای ورودی هوای بزرگتر در جلو، رینگهای بزرگتر و دو سراگزوز گرد در عقب اشاره کرد.
این خودرو به یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی بنزینی با ۵۸۷ اسب بخار قدرت مجهز شده است که قبلاً آن را روی دو خودرو پورشه پانامرا توربو و شاسی بلند لامبورگینی اوروس دیده بودیم.
لامبورگینی سیان FKP 37
ابرخودروی لامبورگینی سیان امسال به عنوان اولین مدل هیبریدی تاریخ برند لامبورگینی در فرانکفورت سروصدای زیادی به پا کرد.
این ابرخودروی تولید محدود مبتنی بر مدل فعلی آونتادور ساخته شده و پیشرانه هیبریدیاش حدوداً ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
حداکثر سرعت؟
گفته میشود این خودرو با پشت سر گذاشتن آونتادور SVJ بالای ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعتش خواهد بود.
به یاد فردیناند کارل پیچ، مدیرعامل اسبق گروه فولکس واگن که چندی پیش در سن ۸۲ سالگی فوت کرد،
مدیران لامبورگینی FKP 37 را به انتهای نام این خودرو اضافه کردند.
وی در سال ۱۹۹۸ و پروسه خرید لامبورگینی توسط فولکس واگن نقش مهمی داشت و اگر او نبود،
شاید امروز لامبورگینی به این اندازه موفقیت و اعتبار کسب نمیکرد.
استفانو دومنیکالی مدیرعامل لامبورگینی در این باره گفته: «پروفسور دکتر پیچ یک مهندس و یک مخترع بود،
او نقشی مهم در طراحی و توسعه پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی لامبورگینی داشت که امروز،
خودروی سیان FKP 37 از تکنولوژی هیبریدی برای نخستین بار روی همین موتور استفاده کرده است.
آئودی SQ8
خودروی جدید SQ8 به عنوان پرچم دار جدید شاسی بلندهای آئودی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت با یک موتور هشت سیلندر خورجینی توربودیزل ۴۲۵ اسب بخاری هیبریدی ملایم رونمایی شد.
موتور توربو دوقلوی ۴ لیتری ارائه شده در نسخه پرفورمنس این شاسی بلند بزرگ کوپه مانند قویترین موتور هشت سیلندر خورجینی در تاریخ شرکت است که در اروپا تاکنون عرضه شده است.
این موتور ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به کمک آن خودرو صفر تا صد را در ۴٫۸ ثانیه میتواند پر کند.
حداکثر سرعت این خودرو روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
اخیراً تصاویری جاسوسی از یک نمونه قدرتمندتر RSQ8 منتشر شده و گفته میشود قرار است در سال ۲۰۲۰ رونمایی گردد.
آئودی RS6
یک نمونه پرفورمنس آئودی دیگر امسال در فرانکفورت و این بار در قالب خودروی RS6 رونمایی شد.
این خودرو که بار دیگر فقط در نسخه استیشن عرضه شده مبتنی بر آخرین مدل A6 ساخته شده است.
البته آئودی این بار اتاقی اختصاصی برای RS6 طراحی کرده و تنها پنل های بدنه مشابه آن با A6 درهای جلو، سقف و در عقب هستند.
به خاطر طراحی پنل های بدنه جدید بدنه این مدل استیشن پرفورمنس اکنون ۸۰ میلی متر پهنتر از A6 استاندارد میباشد. البته فاصله بین چرخهای یک محور دست نخورده باقی ماندهاند.
آئودی RS6 قدرت مورد نیاز خود را از یک موتور توربو دوقلوی TFSI چهار لیتری توربو دوقلو بنزینی که با کمک یک سیستم ملایم هیبریدی ۴۷ ولتی ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد تأمین میکند.
پورشه تایکان
پورشه نیز مانند لندرور برای طراحی تایکان با مشکلات زیادی روبرو بود، آنها میخواستند برای نخستین بار یک پورشه الکتریکی طراحی کنند و در عین حال، اصالت پورشه را در آن حفظ نمایند.
از نظر ظاهری، کسی نمیتواند ایرادی به آن بگیرد، جالب این که استفاده از اسامی توربو و توربو اس روی این خودروی الکتریکی برخی حرف و حدیثها برای پورشه درست کرده است.
بله، تایکان یک خودروی اسپرت لوکس ۵ در است، خودرویی که میتوان آن را رقیبی مستقیم
برای تسلا مدل اس دانست.
پورشه با طراحی تایکان موضوع پرفورمنس در خودروهای الکتریکی را بدون شک یک پله بالاتر برده است.
قیمت این خودرو از ۱۱۵ هزار پوند شروع میشود که برای یک مدل الکتریکی جذاب مانند تایکان نمیتواند زیاد گران محسوب شود.
لندرور دیفندر
تولد دوباره یک افسانه همیشه کاری سخت است و لندرور ظاهراً آن چه هواداران دیفندر میخواستند را به آنها خواهد داد:
آپشن هایی برای سفارشی سازی، طراحی جعبهای شکل و کابینی نرم و راحت و لوکس!
شرکت همچنان آن را در دو نسخه ۱۱۰ و ۹۰ روانه بازار خواهد کرد، خودرویی که قویتر از دیگر شاسی بلندهای رقیب بوده و تواناییهای آفرود بیشتری دارد.
در ابتدا با چند پیشرانه مختلف قابل سفارش است، بعداً نسخه پلاگین هیبریدیاش عرضه میشود و
نهایتاً در آینده شاهد یک نسخه الکتریکی آن خواهیم بود.
قیمت پایه ۴۵ هزار پوندی آن را خودرویی نسبتاً گران کرده،
ولی شرکت گفته در آینده نسخه ۳۵ هزار پوندی آن را هم روانه بازار خواهد کرد.
کانسپت بی ام و M Next
جدیدترین کانسپت بی ام و به ادعای شرکت پیش نمایشی از آینده خودروهای اسپرت است.
این خودرو که در طراحیاش از مدل اسپرت i8 پلاگین هیبریدی الهام گرفته شده است، یک طراحی خوابیده و جذاب دارد.
البته مهمترین تغییرات را میتوان داخل کابین با وجود تکنولوژیهایی مانند صفحه نمایش هدآپ واقعیت مجازی یافت.
پیشرانه به روز شده ۵۹۲ اسب بخاری آن میتواند صفر تا صد را در ۳ ثانیه پر کند.
بی ام و میگوید کانسپت M Next حالتهای رانندگی دستی و خودکار دارد.
هیوندای i10
هیوندای i10 در بسیاری از بازارهای جهانی محبوبترین خودروی شهری میان خریداران بود،
ولی دو سال پیش با رونمایی کیا پیکانتو جدید قافیه را به آن باخت.
گرچه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت هیوندای با رونمایی نسل دوم کوچکترین خودروی خود دوباره به بازی برگشته است.
در کنار یک طراحی بدنه جذاب، شاهد ارائه تجهیزات و تکنولوژیهای زیادی داخل کابین از جمله صفحه نمایش ۸ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی و چندین سیستم ایمنی هستیم.
همزمان با آغاز فروش آن از اوایل سال آینده میلادی قیمت پایهای ۹۵۰۰ پوندی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.
هوندا E
زمانی که هوندا خودروی الکتریکی کانسپت خود را تقریباً بدون تغییر در نمایشگاه فرانکفورت به عنوان نسخه تولیدی هوندا E معرفی کرد اتفاقی که رخ داده بود را باور نمیکرد.
هوندا E یک خودروی بسیار جذاب بوده که با ویژگیهای شخصیتی خاص خود قطعاً سگمنت کامپکت ها را جذابتر از همیشه خواهد کرد.
قیمت پایه آن اندکی بیشتر از ۲۶ هزار پوند بوده و تحویل نخستین نمونهها از اواسط ۲۰۲۰ شروع خواهد شد.
برخلاف ظرفیت پیمایش نه چندان خوب ۲۱۵ کیلومتریاش،
پیش بینی میشود این خودروی کوچک فروش خوبی را در بازارهای مختلف تجربه کند.
کانسپت مرسدس بنز EQS
مرسدس بنز در حال سرمایه گذاری میلیاردها یورو در حوزه خودروهای الکتریکی و هیبریدی و پلاگین هیبریدی بوده و در همین راستا، با مدلهای الکتریکی سازی شده مختلفی در فرانکفورت حضور یافته است.
بدون شک مهمترین آنها کانسپت EQS، خودرویی که گفته میشود یک نسخه الکتریکی سازی شده از سدان اس کلاس، به عنوان خودروی پرچم دار فعلی این شرکت میباشد.
خودرویی که نهایتاً مرسدس بنز EQS نام خواهد گرفت قرار است از دو موتور الکتریکی،
یکی روی محور جلو و دیگری روی اکسل عقب استفاده کند،
سیستم دو دیفرانسیل الکتریکی داشته باشد، قدرتش اندکی بیشتر از ۴۰۰ اسب بخار بوده و
صفر تا صد را زیر ۵ ثانیه پر کند.
البته، آن طراحی لوکس و تجهیزات به روزی که از سدان معمولی اس کلاس انتظار میرود را نیز روی این خودرو خواهید یافت.
مینی الکتریکی
شرکت مینی امسال در فرانکفورت در غرفه خود مینی کوپر SE الکتریکی را در کنار نسخههای بنزینی، دیزلی و هیبریدی آن در معرض دید عموم قرار داده است.
این خودرو با یک پک باتری ۳۲٫۶ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
SE دیفرانسیل جلو صفر تا صد را در ۷٫۳ ثانیه پر میکند و حداکثر سرعتش روی حدوداً ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
در اروپا، SE ظرفیت پیمایشی بین ۲۳۵ تا ۲۷۰ کیلومتر خواهد داشت. آمار و ارقام نسخه ویژه بازار آمریکا و همچنین اطلاعات مرتبط با شارژ باتری آن منتشر نشده است.
کانسپت بی ام و سری ۴
زبان طراحی بسیار جذاب بی ام و طی سالهای اخیر همواره در حال بهبود بوده و با رونمایی هر نسل خودروهای این شرکت، شاهد خودروهای بسیار زیبایی هستیم.
ولی در مورد کانسپت بی ام و سری ۴ و به خصوص در مورد طراحی جلوپنجره بسیار بزرگ و دیفیوزر عقب اغراق شدهاش در میان کارشناسان بحثهای بسیاری وجود داشت.
برخی آنها را بسیار دوست داشتند و برخی دیگر این دو مورد را به هیچ وجه نپسندیدند.
قضاوت در این مورد را به شما میسپاریم، ولی به طور کلی این مدل کانسپت بدون شک یکی از زیباترین خودروهای نمایشگاه امسال بود.
از طراحی عضلانی کنارهها گرفته تا دستگیره درهای جذاب و کاپوت قدرتمند و نهایتاً چراغهای جلوی زیبا، کانسپت بی ام و سری ۴ یک خودروی فوق العاده جذاب است.
سؤال بزرگ اینجاست که چقدر از این طراحی قرار است در مدل نهایی استفاده شود؟
بیایید مدلهای کوپه بی ام و سری ۳ دههها قبل را به یاد بیاوریم.
آنها دقیقاً شبیه سدان های سری ۳ با دو در کمتر بودند.
ولی این نمیتواند متفاوتتر از آن چیزی باشد که کانسپت ۴ آن را به ما نشان میدهد.
گرچه مدل فعلی سری ۴ به نوبه خود مدلی جذاب است، ولی میتوان انتظار تغییرات زیادی در نسل جدید این خودرو داشت.
فولکس واگن ID 4
گرچه قرار نیست خبری از ID 3 در بازار آمریکا باشد، ولی این خودرو بدون شک وارد خاک ینگه دنیا خواهد شد.
فولکس واگن این خودرو را با پوشش استتاری شدید به نمایشگاه فرانکفورت آورده است.
ID 4 در واقع دومین مدل تمام الکتریکی شرکت محسوب میشود.
این شاسی بلند الکتریکی که مبتنی بر کانسپت آی دی کراز ساخته شده قرار است سال ۲۰۲۰ معرفی جهانی شود.
ما انتظار ظرفیت پیمایش الکتریکی مشابه با ID 3 را از این خودرو داریم که بین ۳۲۰ تا بالای ۴۸۰ کیلومتر متفاوت خواهد بود.
بایتون M-Byte
شرکت چینی بایتون در نمایشگاه امسال از نسخه تولیدی خودروی M-Byte خود رونمایی کرد.
جالب توجه ترین مورد در ارتباط با این خودرو بدون شک پنل ۴۸ اینچی داشبورد آن است، ولی M-Byte جذابیتهای دیگری نیز داشته و به همین دلیل میباشد که سروصدای زیادی در نمایشگاه به پا کرده است.
با نصب پک باتری در زیر کف خودرو، این کراس آور کوچک فضای کابین بسیار خوبی دارد.
بسته به پک باتری انتخابی، M-Byte تا ۵۴۰ کیلومتر با یک بار شارژ میتواند شما را جابجا کند.
این شرکت چینی از سال آینده تولید این خودرو را شروع و از ۲۰۲۱ آن را وارد بازار خواهد کرد. قیمت پایه M-Byte به احتمال زیاد از ۴۵ هزار دلار شروع خواهد شد.
کانسپت آئودی AI:Trail
مانند دیگر مدلهای کانسپت در سری AI شرکت آئودی، AI:Trail به گونهای طراحی شده که یک راننده بتواند آبونه برند آئودی شده و بتواند از میان خودروهای مختلف یکی را انتخاب کند.
این خودرو جدیدترین عضو خانواده سری AI بعد از مدلهای AI:Race، AIcon و AI:Me میباشد که همگی امسال رونمایی شدهاند.
از نظر ابعاد کانسپت AI:Trail تقریباً هم اندازه شاسی بلند لوکس Q7 میباشد و بین چرخهای عقب و جلو فضای بیشتری در مقایسه با Q3 دارد.
چهار موتور الکتریکی نصب شده روی چرخها روی هم ۴۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
این خودرو در جاده ظرفیت پیمایش الکتریکی برابر با ۴۰۰ کیلومتر دارد و با یک بار شارژ باتری آن، ۲۵۵ کیلومتر میتوانید آفرودسواری کنید.
از تجهیزات کانسپت وار آن میتوان به یک پهپاد اشاره کرد که میتواند مسیر روبرو را نورپردازی کرده یا در مسیرهای سخت آفرود وضعیت جاده را برای شما بررسی کند.
مرسدس بنز A کلاس پلاگین هیبریدی
در فرانکفورت مرسدس بنز اولین نسخههای هیبریدی مدلهای A و B کلاس خود را به غرفه خود آورده است.
این خودروها که از پاییز فروششان آغاز میشود A250e هاچ بک و سدان و B250e مینی ون هستند.
هر دو مدل جدید به یک موتور ۴ سیلندر بنزینی ۱٫۳ لیتری و یک موتور الکتریکی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت مجهزند.
خروجی ترکیبی این دو پیشرانه روی هم رفته ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور میباشد.
کانسپت هونگی S9
شرکت هونگی به عنوان زیرمجموعه گروه فاو که بزرگترین خودروساز کشور چین میباشد، در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده است.
آنها در فرانکفورت از یک ابرخودروی کانسپت تمام الکتریکی رونمایی کردهاند که در اولین نگاه تنها پیغامی که میتوان برداشت کرد این است: ما را جدی بگیرید!
مسئولیت رهبری تیم طراحی فاو اکنون بر عهده ژیل تیلور است که سال ۲۰۱۸ از شرکت رولز رویس به این کمپانی چینی پیوست.
کانسپت هیوندای ۴۵
هیوندای همیشه به خاطر گذشته خود به عنوان شرکتی که مدل پونی را در آمریکای شمالی در تیراژ انبوه تولید کرد مورد انتقاد بوده است.
ولی قیقا ۴۵ سال بعد از رونمایی کانسپت پونی مدل ۱۹۷۴، آنها از فرصت نمایشگاه فرانکفورت برای رونمایی از کانسپت ۴۵ استفاده کردهاند که
به یاد آن خودرو طراحی شده و پیش نمایشی از آینده طراحی شرکت میباشد.
این کانسپت مدرن یک خودروی الکتریکی با طراحی زاویه دار و زیبا و گوشههای الماس شکل میباشد.
این خودرو ستون وسط نداشته و درهایش به صورت کشویی باز میشوند. اینجاست که با یک کابین مینیمالیستی روبرو میشوید.
صندلیهای این خودرو قابل چرخش بوده و صندلیهای سرنشین و راننده را میتوانید رو به صندلیهای سرنشینهای عقب برگردانید.
هیوندای میگوید کانسپت ۴۵ مسیر طراحی خودروهای الکتریکی آینده شرکت را روشن کرده است.
بی ام و X6
شرکت بی ام و در نمایشگاه فرانکفورت از نسل سوم شاسی بلند کوپه خود رونمایی کرد.
این خودرو در نسخههای بنزینی xDrive40i و M50i و دیزلی xDrive30d و M50d روانه بازار خواهد شد.
منبع: z4car
- مهمترین رویدادهای نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹
- انتخاب بهترین ماشین سال ۲۰۲۰ اروپا؛ مسابقه ی بدون تماشاچی!
- تویوتا RAV4 به عنوان بهترین ماشین سال ژاپن انتخاب شد
- بهترینهای نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۴ همراه با عکس
- نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۵؛ ستارهی این نمایشگاه کدام مدل بود؟!
- جالبترین خودروهای نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۱۶
- ۳ خودروی مفهومی برتر نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶