ابتدا لازم است که راجع به دلایل پرطرفدار بودن خودرو های کلاسیک، آنهم در عصر پیشرفت تکنولوژیهای نو صحبت کنیم.
طراحی منحصر به فرد
طراحی بی نظیر و منحصر به فرد ماشین کلاسیک شاید اولین نکتهای باشد که میتواند هر فردی را جذب این خودروهای قدیمی کند. خودرو های کلاسیک به طور دستی و با مداد طراحی میشدند که این ویژگی آنها مانع از ایجاد شباهتی میان آنها بود. و همچنین خلاقیت و ظرافت دو چندان را به همراه داشت. چراکه هر طراح توانایی خلق اثر انحصاری خود را داشت.
یکی دیگر از دلایل محبوبیت ماشینهای کلاسیک، طیف رنگ گسترده مورد استفاده در این ماشینهاست. برخلاف آنچه امروزه، در خیابانها و ماشینهای امروزی میبینیم، استفاده از رنگ های متنوع در خودروهای کلاسیک جزو مشخصههای بارز آنان بوده است.
Drag Racing, جدال و مسابقه بر سر قدرت موتور ماشین های کلاسیک!
قدرت موتور این ماشینها قابل مقایسه با ماشینهای امروزی نیست. با وجود طراحی ماشین های مسابقه ای به روز و مدرن، همواره طرافدارانی هستند که تمایل دارند به تماشای مسابقات ابن ماشین های کلاسیک بپردازند! در مسابقات Drag Racing افراد میتوانند با تقویت و تسهیل موتور ماشین های قدیمی خود با یکدیگر رقابت های هیجان انگیزی بر سر قدرت و سرعت داشته باشند.
ویدیویی از برگذاری مسابقات Drag Race
چه خودرویی را میتوان در دسته کلاسیک قرار داد؟
اینکه یک ماشین چقدر باید قدمت داشته باشد تا به عنوان یک خودروی کلاسیک شناخته شود در کشورهای مختلف، متفاوت است. میانگین این عدد ۲۵ سال میباشد، اما در کشورهای اروپایی به ۳۰ سال و در کشورهای آمریکایی به ۱۵ سال نیز میرسد و میتوان در این بازه قدمت به یک ماشین عنوان یک ماشین کلاسیک را داد. البته که زمان شروع و توقف ساخت خودرو ها نیز تعیین کنندگی دارد.
ماشین کلاسیک، بخشی از تاریخ را تشکیل میدهد، حس نوستالژی و حوادث تاریخی که در دل یک خودروی کلاسیک و قدیمی وجود دارد، ارزش آن را چند برابر میکند.
دسته بندی خودرو های کلاسیک چگونه است؟
طبقه بندیهای متفاوتی برای خودروهای قدیمی وجود دارد که ممکن است شما را در پیدا کردن ماشین مورد نظرتان گیج کند، به طور کلی می توان ۳ دسته برای این خودروها در نظر گرفت :
- Classic Cars (ماشین های کلاسیک)
- Antique Cars (ماشین های آنتیک)
- Vintage Cars (ماشین های وینتیج)
ماشین کلاسیک (Classic Cars)
عموما ماشین های کلاسیک به خودرو هایی منسوب میشود که از ساخت آنها حداقل ۳۰ سال گذشته باشد اما سن بیشتر از ۴۰ سال را نیز شامل نمیشوند. به همین دلیل ماشین آنتیک را می توان در دسته خودروهای کلاسیک نیز جای داد ولی یک ماشین کلاسیک، جز دسته خودروهای آنتیک قرار نمی گیرد. قطعات این خودرو باید تعمیر و نگه داری شوند تا قطعات اصلی آن تغییر نکنند.
ماشین آنتیک (Antique Cars)
ماشین های عتیقه یا آنتیک، برای قرار گیری در این دسته می باید بیشتر از ۴۵ سال داشته باشند. این سن به عنوان یک قانون در ایالات متحده مطرح است و البته شرایطی نیز دارد. به عنوان مثال خودرویی آنتیک محسوب می شود که تمامی قطعات آن اصل و ساخت دست تولیدکننده آن ماشین باشد.
ماشین وینتیج (Vintage Cars)
ماشین های وینتیج و عتیقه تقریبا به یک دوره برمیگردند. این ماشین ها در رده بندی سال های ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۰ جای دارند.
معروف ترین های کلاسیک؛ خودرو هایی از آمریکا، آلمان و ژاپن
خودرو کلاسیک آمریکایی
بدون شک اولین چیزی که از ماشین کلاسیک دهه ۷۰ در ذهن ها وجود دارد، جذابیت ماشین کلاسیک آمریکایی به نسبت سایر ماشینهای دیگر است. طراحی، تنوع، کیفیت و قدرت موتور بالای ماشین های آمریکایی، ویژگیهایی است که آنان را از سایر ماشینها جدا میکند.
(Ford Mustang ( 1969-1970)، PONTIAC (1964)، CHEVROLET CHEVELLE (1970)، CHEVROLET CAMARO (1969)، PONTIAC FIREBIRD (1969)
از جمله محبوبترین ماشین کلاسیک آمریکایی میباشند که هنوز طرفداران آنان به نسبت دیگر ماشینهای کلاسیک بیشتر است.
خودرو کلاسیک آلمانی
ماشین کلاسیک آلمانی جایگاه ویژه ای در دهه هفتاد دارد.
ظرافت، زیبایی و دقت در طراحی قطعات ماشین کلاسیک آلمانی نکته قابل توجه در این ماشینها است.
BMW 2002 ( 1968 – ۱۹۷۵)، MERCEDES W113 SL (1963 – ۱۹۷۱)، MERCEDES SLC
و MERCEDES W115 که در ایران با نام بنز معماری معروف است، جزو محبوبترین خودرو کلاسیک آلمانی محسوب میشوند.
خودرو ژاپنی
در دهه ۹۰ میلادی، ماشین کلاسیک ژاپنی وارد عرصه رقابت شد و توانست با جذابیت و کاراییای که دارد مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. آنچه موجب محبوبیت این خودروها شد یکی افول ماشین کلاسیک آمریکایی در این دهه بود و دیگری طبقه بندی کردن این ماشینها به دو دسته اسپرت و خانوادگی بود که جذابیت خودروی کلاسیک ژاپنی را بیشتر کرد.
(Datsun 240Z (1972)، Mazda RX-7 (1981)، Mitsubishi 3000GT VR4(1991،
جزو محبوب ترین خودرو کلاسیک ژاپنی هستند.