توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت میشوند؛ اما نمونههای معمولی آنها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانهها است. همهی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل بهعنوان برگبرنده درمقابل سایر رقبا نگاه میکنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظهی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود میبخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش میدهند. بههمیندلیل در سالهای اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراهبا توربوشارژر عرضه میشوند.
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب بهحداقلرسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی میشود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب بهدستآمدن نتیجهی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین میکنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمیتواند بهخوبی عمل کند.
بهدلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین میکنند، مشکلاتی بههمراه دارد که ازجملهی آنها میتوان به تأخیر در شتابگیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصلهای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربهای ناگهانی حس میکنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین میکنند و مهمترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخگویی لحظهای به افزایش شتاب است.
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمدهای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونهی اولیهی مدل A6 با پیشرانهی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار میگرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر میکرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظهی احتراق را تأمین میکرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ بهگونهای که در سالهای اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوستهاند.