کوئیک شیفتر چیست؟
دلیل ساخت کوئیک شیفتر : زمانی دغدغه بسیاری از کارشناسان فنی خودرو در کارخانه های بزرگ دنیا این موضوع بوده است که چگونه و با چه شیوه ای که آسیبی بر خودرو وارد نکند بتوانند از افت دور موتور در هنگام تعویض دنده جلو گیری کنند.
در تمامی مسابقات ریس و مسابقات سرعت افت نکردن دور موتور در هنگام تعویض دنده بسیار اهمیت دارد.
تنها راه برای جلوگیری از این افت ، کاهش فاصله بین دنده ها می باشد که این عمل باعث درگیری کمتر کلاچ در هنگام تعویض دنده می شود،.
این کیت در کمتر از ۳۰ دقیقه بدون دخالت به داخل گیربکس بر روی ماهک های تعویض دنده خودرو نصب می شود.
- مسیر کوتاهتر تعویض دنده و در نتیجه ارگونومی مناسبتر راننده
- کوتاه شدن فاصله تعویض دنده و در نتیجه بالا رفتن عکس العمل راننده و امکان شتابگیری بهتر خودرو
- گرفته شدن بیش از نیمی از خلاصی دسته دنده و بالا رفتن دقت تعویض دنده و افزایش عمر گیربکس
عمل تعویض دنده در گیربکس معمولی و مسابقه ای
در گیربکس های دستی معمولی( Manual Transmission ) عمل تعویض دنده به صورت اچ شکل (H Pattern) انجام می پذیرد.
در اتومبیل های مسابقه ای عمل تعویض دنده به صورت متوالی (Sequential Manual Transmission) برای دقت و سرعت بالاتر انجام می گیرد.
هر چه عمل تعویض دنده سریعتر انجام شود افت دور موتور و هدر رفتن نیروی موتور کمتر می گردد که نتیجه آن شتاب گیری بهتر در هنگام تعویض دنده مستقیم و ترمز گیری ایمن تر در هنگام تعویض دنده معکوس می باشد.
گیربکس های سکوئنشیال دستی به دلیل اینکه معمولا غیر سنکرونیزه هستند برای استفاده خیابانی مناسب نبوده و تعویض دنده آنها مهارت و تجربه زیاد را می طلبد.
استفاده از آنها در ترافیک های شهری تقریبا غیر ممکن است.
در اتومبیل های خیابانی به دلیل تنوع استفاده کنندگان از لحاظ سن و رفتار رانندگی، کارخانجات اتومبیل سازی یک رنج میانگین برای شیفتر تعویض دنده را در نظر می گیرند.
کوئیک شیفتر و تیونینگ !
به همین دلیل کمپانی های تیونینگ اقدام به طراحی و ساخت قطعه ای به نام کوئیک شیفتر (شورت شیفتر) برای اتومبیل های خیابانی با گیربکس دستی نموده اند تا خواسته رانندگانی که دوست دارند هر چه سریعتر و دقیق تر دنده ها را عوض کرده و از نیروی موتور اتومبیل خود بهتر استفاده نمایند را برآورده کنند.
کیت های کوئیک شیفتر معمولا به صورت بولت آن ( فقط با باز و بست پیچ های مربوطه و بدون هیچگونه دستکاری عمده برای نصب) طراحی می گردند.
این کیت ها بنا به نوع سیستم محرکه خودرومتفاوت هستند و بدون دست خوردن به داخل گیربکس قابل نصب می باشند.
در اتومبیل های دیفرانسیل عقب، گیربکس معمولا در زیر دسته دنده قرار دارد و کیت های کوئیک شیفتر با دسته دنده جدید طوری طراحی شده اند که
پس از نصب فاصله تعویض دنده را کوتاه و عمل تعویض را سریع تر قابل انجام کنند.
در اتومبیل های دیفرانسیل جلو معمولا گیربکس در پشت چرخ چپ قرار دارد و لذا نیروی دست راننده می بایست به طریقی از دسته دنده به گیربکس برای تعویض دنده برسد.
این کار معمولا توسط یک سری میله به نام ماهک که با اتصالات گلوله کاسه ای (Ball Joint) به هم متصلند و یا به وسیله یک سری سیم نازک فولادی انجام می شود.
معمولا کیت های کوئیک شیفتر برای این اتومبیل ها به صورت اصلاح و تغییر در ماهک بندی و یا سیم بندی این انتقال دهنده های نیروی دست انجام می شود.
نصب کیت کوئیک شیفتر
با نصب این کیت های کوئیک شیفتر با کوتاه کردن فاصله تعویض دنده و گرفتن حرکات و لقی های اضافی دسته دنده، سرعت تعویض دنده بسیار سریعتر و دقیقتر می شود و
لذا احتمال تعویض نا صحیح دنده ها در رانندگی های سریع به نحو چشمگیری کاهش می یابد.
عمل تعویض دنده ناقص درهنگام رانندگی که معمولا با ایجاد صدای نا هنجاردر گیربکس( در اصطلاح عوام آب هویج گرفتن) که ناشی از ساییده شدن و به مرور زمان خرد شدن دنده برنجی هاست از علل اصلی خرابی گیربکس های دستی می باشد.
چراکه با ساییده شدن دنده برنجی ها، براده های آن در گیربکس در طول زمان کوتاهی باعث ساییده شدن تمام قطعات داخلی می گردند که با به صدا افتادن گیربکس و سپس با از کار افتادن آن همراه خواهد بود.
این کیت ها معمولا با قیمتی بسیار پایین تر از خود گیربکس به بازار عرضه می گردند و به سادگی بدون نیاز به باز شدن گیربکس قابل نصب می باشند و
در واقع نه تنها کیفیت و لذت رانندگی را چندین برابر می کنند بلکه به نوعی یک محافظ دائمی برای گیربکس خودرو به حساب می آیند و در برابر هزینه پایین کارایی بسیار بالایی دارند.
سوالات متداول کوئیک شیفتر
۱-آیا این کیت در داخل گیربکس نصب میشود ؟
خیر
۲-آیا این کیت از داخل اتاق نصب شده و تغییری در ظاهر داخل اتاق به وجود میاورد ؟
خیر
۳-این کیت چگونه و در کجا نصب میشود و این تغییرات را چگونه ایجاد می کند؟
در تمامی خودروهای دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی ، از طریق یک سیستم انتقال نیروی مکانیکال نیروی دست راننده به گیربکس انتقال داده شده و عمل تعویض دنده صورت می گیرد.
با نصب بین میله ها و اتصالات این سیستم یک اصلاح مکانیزم بوجود آورده ونتایج فوق را حاصل میکند.
(نصب بین ۲ اهرم دنده و گیربکس)
۴-چرا خود کارخانه این کیت را به صورت فابریک بر روی خودرو نصب نمیکند؟
قیمت خودرو ، کلاس اتومبیل بر اساس مورد استفاده آن از عوامل است که باعث میشود که بعضی از قطعات به صورت آپشنال برای یک خودرو وجود داشته باشند و
بعضی از کارخانجات برای افرادی که حاضرند به خاطر کیفیت و امکانات بیشتر هزینه های اضافی پرداخت نمایند قسمت خودروهای آپشن تاسیس میکنند.
۵- آیا این کیت دارای تاییدیه ای نیز میباشد؟
بله، این کیت برای محصولات ایران خودرو از اداره معاونت فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو دارای تاییدیه فنی کارکرد میباشد .
این کیت بر روی خودروهای رالی تیم پژو سیتروئن که گیربکس دستی دارند مورد استفاده قرار گرفته است.
۶- آیا این کیت دارای گارانتی است؟
بله ۲ سال گارانتی تعویض بجز موارد ناشی از تصادف.
۷-آیا این کیت ها غیر از کوتاه کردن فاصله تعویض دنده فایده دیگری هم دارند ؟
بله حفاظت از گیربکس در برابر تعویض دنده نیمه یا اشتباه که بعد از روغن کم و یا نامناسب گیربکس ، بزرگترین عامل خرابی گیربکس است
از فواید دیگر نصب این کیت میباشد که با بالاتر رفتن دقت تعویض دنده حاصل می شود .
۸-حالا واقعا” کوتاه شدن فاصله تعویض دنده چه فایدهایی دارد؟
شتابگیری بهتر ، عکس العمل سریعتر ، معکوس دهی دقیقتر و ارگونومی بهتر .
۹-ارگونومی یعنی چه؟
راحتی راننده در استفاده از لوازم خودرو و در دسترس بودن این لوازم .
۱۰-چه مدت زمان برای نصب این کیت نیاز است؟
برای هر خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه.
راهنمای نصب کوئیک شیفتر ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، زانتیا ، پارس :
۱- سینی زیر خودرو را باز کنید. (در خودروی زانتیا در این قسمت، سینی وجود ندارد.)
۲- ماهک رابط بین دسته دنده و گیربکس را از جای خود بیرون آورید.
در اتومبیلهای۲۰۶ و زانـتیا در صورت سالم بودن ماهک می توانید فقط ماهک را از محل نصب کوئیک شیفتر
از روی قرقری اهرم دنده آزاد کنید ولی در اتومبیلهای ۴۰۵، پارس و سمند، ماهک می بایست تعویض گردد.
۳- در کوئیک شیفتر امکان تنظیم فاصله جابجایی لازم برای تعویض دنده با تغییر محل قرقری وجود دارد.
شما می توانید بنا به نحوه رانندگی خود آن را تنظیم نمایید. ولی حالت پیشنهادی همان سریعترین حالت تعویض دنده می باشد.
۴- در اتومبیل پژو ۴۰۵ ، پارس و سمند، (و در صورت نیاز، زانتیا) ماهک می بایست از نوع رگلاژ شونده باشد. سرقابل تنظیم ماهک می بایست طوری تنظیم گردد
که ماهک را بتوان بر روی قرقری جدید که متعلق به کوئیک شیفتر میباشد جا زد.
دقت فرمایید که طول ماهک رگلاژی طوری تنظیم گردد که زاویه قرارگیری اهرم دنده با کوئیک شیفتر در حالت خلاص و حتماً سر ثابت بر روی قرقری گیربکس
و سر متحرک بر روی کوئیک شیفتر باشد. (پس از اندازه کردن و جا زدن ماهک، مهره پشت سر قسمت متحرک کاملاً سفت گردد.)
۵- ماهک را در جای خود جا بزنید و با تعویض دنده از حرکت آزاد آن ( بدون درگیرشدن با اجزای اطراف آن) اطمینان حاصل کنید.
۶- در خودروی زانتیا، در صورت استفاده ماهک خود اتومبیل می بایست برای جلوگیری از سایش احتمالی ماهک پس از نصب کوئیک شیفتر با محیط اطراف، در ناحیه میانی با دست خم کوچکی ایجاد نمایید .
۸- از سفت بودن مهرهها اطمینان حاصل فرمائید.
نکته: پیشنهاد میشود که با نصب کوئیک شیفتر تمام ماهکهای سیستم تعویض دنده، تعویض و از ماهکهای نو استفاده گردد.
منابع : کارگیک آپکو تاپ کار کلاب ایرانیان تیونیگ