وارد شوید ثبت نام

چه چیزهایی باعث کاهش قدرت موتور خودرو می شود؟

بازدید: 362 بازدید
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کاهش قدرت موتور خودرو

ضعیف شدن عملکرد خودرو در طی زمان، یکی از اتفاقاتی است که تمام رانندگان آن را تجربه میکنند. به هر حال هرچه کارکرد خودرو بیشتر شود، مسلما با استهلاک بیشتر قطعات آن، نمی‌توان مانند هنگامی که صفر کیلومتر بوده است، عملکرد خوبی از آن شاهد بود.

اما آیا تا به حال درمورد دلایل این اتفاق فکر کرده‌اید؟یا اینکه چگونه می شود از سرعت کاهش قدرت جلوگیری کرد؟

متداول‌ ترین عوامل کاهش قدرت موتور خودرو

  • نامناسب بودن نسبت هوا و سوخت
  • نشتی در پیشرانه
  • کثیف بودن سنسور هوا
  • شل بودن سیم گاز
  • فرسودگی و کثیف بودن شمع‌ها
  • بالا بودن دمای بیش از اندازه موتور
  • کثیفی و انسداد سوزن‌های انژکتور
  • فرسودگی و کثیفی مبدل کاتالیست
  • فرسودگی و کثیفی فیلتر هوا
  • خرابی و فرسودگی تسمه تایم
  • انسداد و خرابی اگزوز
  • انسداد و فرسودگی پمپ بنزین
  • نشتی سیلندر

عوامل دیگر کاهش قدرت موتور خودرو

مشکلات مربوط به تنفس موتور

1. فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از ساده ترین عواملی است که در صورت کثیف شدن، می تواند تاثیری منفی در کارکرد بهینه موتور داشته باشد.

اگر این قطعه پر از ذرات گرد و غبار شود، در فرایند تنفس موتور اختلال ایجاد میشود و برای دستیابی به هوای بیشتر موتور به تکاپو می افتد. بنابراین اگر احساس کردید موتور اتومبیلتان چندان سرحال نیست، می توانید در گام اول فیلتر هوا را کنترل کنید.

2. شل شدن سیم گاز

سیم گاز دیگر عاملی است که اگر شل شود، موتور نخواهد توانست تنفس مناسبی داشته باشد. با شل شدن سیم گاز، دریچه ورود هوا به طور کامل باز نمی شود که در این حالت طبیعتا هوای کافی به درون سیلندر راه نیافته و انفجار قدرتمندی حاصل نخواهد شد.

چک کردن سیم گاز و محکم کردن آن در صورت نیاز می تواند در برطرف کردن مشکل افت توان موتور کاملا موثر باشد.

3. کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست

همان گونه که هوای ورودی به درون موتور باید به راحتی جریان داشته باشد، گازهای حاصله بعد از احتراق نیز باید بدون مشکل خاصی مسیر موتور تا دهانه اگزوز را بپیمایند و به بیرون هدایت شوند.

مبدل کاتالیست یکی از اجزایی است که در مسیر گازهای خروجی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که به مرور به دلیل جمع شدن ذرات و جرم، سدی در مسیر خروجی گازها ایجاد کند.

4. خرابی انباره اگزوز

مشکل خرابی یا انسداد برای انباره اگزوز یا همان صدا خفه کن (Muffler) نیز که در بخش انتهایی سیستم اگزوز قرار دارد، ممکن است بیفتد. این قطعه پس از مدتی دچار فرسودگی میشود یا به خاطر تجمع ذرات ریز کارایی بهینه خود را از دست می دهد.

در این صورت خروج گازها از اگزوز با مشکل مواجه است و دم و بازدم موتور دچار اختلال میشود. روشن است که کاهش راندمان یکی از نتایج این مساله خواهد بود.

مشکلات مربوط به سوخت رسانی

5. اختلال در عملکرد انژکتور

انژکتور یکی از قطعاتی است که اگر چه وظیفه ای نسبتا ساده دارد، اما اختلال در کار آن می تواند تا حد زیادی کارایی موتور را پایین بیاورد.

دهانه این قطعه به مرور زمان دچار کثیفی یا گرفتگی می شود، این مساله ممکن است باعث تزریق سوخت کم و در نتیجه شکل گیری مخلوطی نامتوازن از سوخت و هوا در درون سیلندر گردد. اگر این اتفاق بیفتد، دچار افت خواهد شد.

6. ناتوانی پمپ بنزین در تامین سوخت کافی

پمپ بنزین دیگر قطعه ای است که نقشی کلیدی در سوخت رسانی ایفا می کند. همانند بیشتر قطعات، پمپ بنزین نیز در بلند مدت دچار فرسودگی میشود و در برخی مواقع نمی تواند سوخت مورد نیاز موتور را به خوبی تامین کند.

این موضوع به خصوص در دورهای بالاتر بیشتر نمود پیدا کرده و زمانی که موتور مثلا در مسیرهای سربالا تحت فشار قرار می گیرد، افت توان محسوس تر می شود.

7. فرسودگی و خرابی رینگ پیستون

یکی از مشکلات مرحله تراکم می تواند به فرسودگی رینگ های پیستون و عملکرد نامناسب آنها مربوط باشد. این رینگ ها وظایف مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها حفظ تراکم در بالای پیستون است.

در صورتی که رینگ ها دچار فرسایش شوند، مخلوط سوخت و هوا در مرحله تراکم از طریق منافذ موجود به پایین سیلندر راه می یابد و از میزان آن کاسته میشود. روشن است که در این حالت انفجار بهینه ای ایجاد نمی شود.

ناگفته نماند خرابی رینگ پیستون نیازمند باز شدن کامل موتور بوده و باید هزینه و زمان نسبتا زیادی برای تعویض آن صرف شود. برای جلوگیری از خرابی رینگ پیستون، استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن در زمان های مقرر یکی از نکاتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

فرسودگی و خرابی سوپاپ ها

وجود خوردگی و ذرات اضافی بر روی سوپاپ ها – مخصوصا سوپاپ ورودی – عامل دیگری است که در مرحله تراکم مشکل ساز می شود. در این حالت سوپاپ ها به خوبی بر روی مجاری ورودی و خروجی ننشسته و نمی توانند درزبندی مناسبی بین این مجراها و فضای داخل سیلندر داشته باشند.

مشکلات مربوط به جرقه زنی

9. خرابی شمع ها

شمع ها به دلیل قرار گرفتن در معرض ترکیبات وارد شده به داخل سیلندر و همچنین کار در حرارت بالا، نیازمند مراقبت و بازبینی مداوم هستند. این قطعه عمر محدودی دارد و بعد از مسافت های معین که در دفترچه خودرو ذکر شده ، باید تعویض گردد.

شمع معیوب بخاطر جرقه زنی ضعیف، انفجارهای خفیف تری تولید می کند که این امر هم به نوبه خود کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد.

10. ناک زدن موتور

ناک زدن موتور که تا حدودی با نقص در جرقه زنی ارتباط دارد. وقتی مخلوط سوخت و هوای وارد شده به داخل سیلندر زودتر از جرقه شمع مشتعل گردد، ناک زدن میگویند.
این امر زمانی رخ می دهد که دمای پیستون یا دیواره سیلندر بیش از حد بالا میرود و حرارت ناشی از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر می کند. گاه ذرات ته نشین شده بر روی پیستون یا دیواره سیلندر عامل اصلی ناک زدن موتور هستند. در این حالت به نوعی زمانبندی موتور به هم میریزد و برای رفع آن موتور باید توسط یک مکانیک زبده بازبینی شود.

ودر آخر این نکته رو هم اضافه کنم که شما میتوانید با نصب هدرز قدرت موتور خودرو را افرایش دهید.

سایت boostfreak.ir
دسته بندی اطلاعات عمومی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت