نیاز به داشتن پایداری بیشتر در سرعت های بالاتر باعث شد تا هر روزه به این موضوع مهم بیشتر پرداخته شود و در نتیجه در کنار آن، وسایل مختلفی برای پایداری خودروها طراحی و ساخته شود. اسپویلر، دیفیوزر و اسپلیتر، سه مورد از پرکاربرد ترین و البته آشناترین این قطعات هستند.
دیفیوزر (Diffuser) :
در سرعتهای بالا فشار زیاد هوا در زیر خودرو وجود دارد که این فشار باعث میشود عقب خودرو را به سمت بالا فشار دهد، در نتیجه خودرو پایداری خود را از دست میدهد و
قسمت عقب خودرو به دلیل فشار هوا به سمت بالا میرود و باعث ناپایداری در سرعتهای بالا و یا سر پیچها میشود.
در واقع دیفیوزر (Diffuser) یکی از اجزای آیرودینامیکی خودرو میباشد که در قسمت عقب خودرو و زیر سپر عقب نصب میشود.
این قطعه به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری میدهد و باعث افزایش انرژی رو به پایین (یا همان Down Force) بیشترمیشود.
افزایش این انرژی باعث میشود عقب خودرو بیشتر بر روی زمین فشار آورد و در سرعتهای بالای 190 الی 200 کیلومتر در ساعت یا در سر پیچ، خودرو پایداری بیشتری داشته باشد.
با نصب باله انتهایی عقب خودرو نیز این انرژی بیشتر میشود.
همچنین برای محدود و کم کردن از ورود جریان هوا به زیر خودرو از همان اول، پایین سپر جلو بالهای نصب میکنند
تا میزان هوای ورودی به زیر خودرو کمتر و محدود شود.
اسپلیتر (Splitter)
اسپلیتر (Splitter) در سپر جلویی خودرو نصب می شود و همان طور که از نامش پیداست، وظیفه تقسیم کردن و شکافتن هوای برخوردی به خودرو از روبهرو را برعهده دارد.
مهم ترین دلیل استفاده از این قطعه، جلوگیری از ورود حجم بالایی از هوای جلو خودرو به زیر خودروست تا همان طور که گفته شد،
از ایجاد آشفتگی در زیر خودرو و تولید نیروی رو به بالا در این قسمت جلوگیری شود.
همراه اسپلیتر که در واقع یک ورقه نصب شده در زیر پوسته سپر است، قطعه ای دیگر نیز قرار دارد.
این قطعه Air Dam نامیده می شود و وظیفه آن ایجاد یک لایه پر فشار از هوا روی لبه جلویی سپر است تا با ایجاد یک نیروی رو به پایین، در پایداری بیشتر دماغه خودرو
در سرعت های بالا در سر پیچ ها موثر واقع شود.
اسپویلر یا باله عقب اتومبیل (Spoiler)
اسپويلر قطعه اي است که وظيفه ي کاهش برآ را بر عهده دارد.
حتما به بالا هاي هواپيما نگاه کرديد ، انحناي قسمت بالاي بال بيشتر از پايين بال مي باشد اين موضوع باعث مي شود.
هوايي که از روي بال حرکت مي کند نسبت به هوايي که از زير بال عبور مي کند مسير طولاني تري داشته باشد و براي جبران اين موضوع بايد سرعتش زياد تر شود
اين افزايش سرعت ، در بالاي بال ها خلاء ايجاد مي کند و هواپيما را از زمين بلند مي کند.
اگر به شکل اتومبيل نگاه کنيد متوجه ميشويد که همين مسئله براي اتومبيل ها هم اتفاق مي افتد زيرا کف اتومبيل ها تقريبا صاف و بالاي آنها انحنا دار است.
يعني با سرعت گرفتن اتومبيل ها درست مانند هواپيما ها نيروي برآ توليد مي شود و اين نيرو سعي دارد اتومبيل را از زمين بلند کند اما آنقدر نيست که اين اتفاق بيفتد .
اتفاقي که مي افتد اين است که فشار لاستيک بر روي جاده کم مي شود و اصطکاک لازم براي انتقال نيرو به جاده و امکان هدايت خودرو کم مي شود و باعث مي شود خودرو در شرايط بحراني از کنترل خارج شود.
اسپويلر ها با کاهش برآ مقدار نيروي عمودي روي محور هاي خودرو را افزايش مي دهند البته اين کار مقاوت هوا را افزايش مي دهد، اسپويلر هاي کنترل شونده با
استفاده از اطلاعات دريافتي از سنسور سرعت ،ارتفاع مناسب را انتخاب مي کنند.
در کل میتوان نتیجه گرفت دیفیوزر و اسپویلر در افزایش پایداری خودرو بسیار موثر هستند و میزان تاثیر آنها بیشتر در سرعتهای بالا میباشد.
منبع :cargeek