وارد شوید ثبت نام

استرس بار یا استرات بار چیست؛ مزایای آن برای تیونینگ خودرو

miss abdiنویسنده: miss abdi
بازدید: 472 بازدید

آشنایی با استرس بار

 

استرس بار یا همان میله تعادل ، وسیله ای است که با کمک آن ثبات خودرو هنگام حرکت سریع در پیچ های تند و یا مانورهای خطرناک تا حد زیادی حفظ می شود .


این میله به خصوص در پیچ های شدید، با ایجاد گشتاوری مخالف جهت گشتاور ایجادی از سوی پیچ ، باعث می گردد تا چرخ های خودرو از زمین بلند نشده و در نهایت از واژگونی آن ممانعت به عمل می آورد .


این میله در واقع به کمک سیستم تعلیق و به خصوص فنرها آمده و باعث می شود تا جایی که ممکن است ، تماس لاستیک ها با سطح جاده قطع نشود .


گاهی اوقات نیز مقدار نیروی رو به پایین فنرها به صورت استاندارد ، برای نگه داشتن لاستیک ها روی زمین، کافی نیست و به همین علت از میله های تعادل استفاده می شود.

 


استفاده از استرس بار ، بدون استفاده از فنرهای سفت تر که سواری خودرو را غیر دلچسب می کنند ، بر تعادل اتومبیل در پیچ ها می افزاید .

 

هندسه سیستم تعلیق خودروها به صورتی طراحی شده که در هر شرایطی سطح لاستیک را با سطح جاده به صورت موازی نگه دارد

تا همیشه بیشترین تماس بین لاستیک و جاده برقرار باشد اما پیچش بدنه ، به خصوص در پیچ های تند ، این رابطه را بر هم می زند و از توانایی سیستم تعلیق برای موازی نگه داشتن لاستیک با سطح جاده می کاهد .


در این هنگام بدنه خودرو نیز با سطح جاده موازی نیست و هندسه سیستم تعلیق به هم می خورد .

هر چند در این حالت هم سیستم تعلیق تا حدی به چرخ ها اجازه می دهد به صورت مستقل از بدنه حرکت داشته باشند .

اما گشتاور خطرناک بوجود آمده در پیچ های تند ، باعث می شود سیستم تعلیق در نقطه بحرانی قرار گرفته و زاویه چرخ با زمین تغییر یابد .


در برخی از خودروها مانند ب ام و ، لاستیک ها به صورت استاندارد با زاویه اندکی نسبت به سطح جاده نصب می شوند تا در پیچ ها ، پایداری خودرو بیشتر شده و به نوعی گشتاور پیچ جبران شود .

با این وجود در شرایط بحرانی، مایل بودن چرخ ها هم کمک چندانی برای جلوگیری از واژگونی خودرو نمی کنند و اینجاست که اهمیت نصب میله تعادل بیش از پیش آشکار می شود .

 

با تمام مزایایی که میله های تعادل دارند ، می توان به تعدادی از معایب آنها نیز اشاره کرد .

 

استرس بار میله ای است که روی دو سر کمک نصب میشه و وظیفه استرس بارتقسیم فشاری می باشد که در زمان پیچیدن اتومبیل بر روی یکی از کمک ها وارد میشه و در واقع استرس بار این فشار رو بین دو سر کمک تقسیم میکنه و در زمان پیچیدن اتومبیل مانع بر هم خوردن زاویه چرخ ها میشود.

 

استرس بار نسبت به کارایی که داره هزینه پایینی داره

 

استرس بار برای همه اتومبیل ها وجود داره و قابل نصب هست. از پراید استاندارد تا .. .

 

 

مزایای استرس بار

 

  •  استرس بار پایداری اتومبیل را در سرعت های بالا حفظ می کند.
  •  ضربه وارده به یک چرخ را در کل سیستم تعلیق تقسیم می کند و در نتیجه فشار ضربه کاهش و طول عمر قطعات جلوبندی افزایش می یابد.
  • اتومبیلی که استرس بار نداشته باشد به علت داشتن رینگ و لاستیک بزرگ به مرور زمان ضربه وارده به چرخ اتاقک کمکها را از بالا به هم نزدیک می کند و اتومبیل در سرعت بالا گیج می شود.
  •  بستن استرس بار حالت کمبود یک ضلع مربع را تکمیل می کند.
  •  استرس بار در پیچ ها تعادل ماشین را حفظ می کند و اتومبیل را بعد از پیچ زودتر از یک ماشین بدون استرس بار به حالت تعادل می رساند و در نتیجه اتومبیل با زمان کمتری طول پیچ را طی می کند.
  •  به علت نیروی گریز از مرکز اتومبیل در پیچ ها به بیرون پیچ پرتاب می شود اما اتومبیلی که استرس بار داشته باشد در پیچ ها تعادل بهتری دارد و کمتر از مسیر پیچ خارج می شود

 

نتایج نصب استرات بار

 

استرات بار با هدف افزایش استحکام بدنه در محل اتصال سیستم تعلیق ابداع شده است و وظیفه اتصال دو سر کمک را از بالاترین نقطه اتصال فنربندی مک فرسون (در محفظه پیشرانه) بر عهده دارد.

این قطعه معمولا از فولاد‌های آلیاژی شکل می‌گیرد و آنچنان مقاوم است که از تغییرات جزئی محل سر کمک جلوگیری کند.

بنابراین چندان بی راه نیست که در تبلیغات استرس بار به افزایش عمر جلوبندی اشاره می‌شود.

هرچند باید گفت که چنین مزیتی برای خودروهای شهری با موتورهای کم قدرت، بسیار جزئی و تا حدی نامحسوس خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که استرات بار بر خلاف میل موجگیر، قطعه فعال و متحرکی نیست و یک عضو کاملا صلب و ثابت محسوب می‌شود.

 

بنابراین تاثیر نصب این قطعه بر بهبود هندلینگ خودروهای شهری بازهم بسیار ناچیز است و بر خلاف میل موجگیر با کمک فنرهای حرفه ای، نمی توان تاثیر مستقیم بود یا نبود آن را در هنگام رانندگی محسوس دانست.

البته استرات بار در عمل یک فایده جانبی بزرگ هم دارد؛ این قطعه و سایر قطعات مشابه، مقاومت پیچشی شاسی را افزایش می‌دهند.

تعریف مقاومت پیچشی به صورت غیر عملی چندان ساده نیست، اما می‌توان گفت که شاسی خودرو در هنگام گذر از پیچ‌های تند و سخت، تحت تاثیر نیرو‌های نامساوی فراوانی قرار می‌گیرد و

از آنجا که شاسی خودرو‌های جدید با بدنه یکپارچه است، عملا کل مجموعه شانسی و بدنه دچار تغییر شکل و پیچش می‌شود.

 

 

اضافه شدن اتصالاتی چون استرات بار

 

به جلوگیری از چنین پدیده‌ای کمک می‌کند و دقت بیشتر خودرو در گذر از پیچ‌ها را به دنبال می‌آورد.

نکته‌ای که ممکن است برای رانندگان حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت  باشد.

به هر حال در مسابقات اتومبیل رانی، صدم‌های ثانیه نیز اهمیت دارند و هر تغییر مثبتی می‌تواند مهم و با ارزش باشد.

جالب است بدانید که درست به همین دلیل بسیاری از خودروهای تیونینگ شده برای مسابقات سخت چون دریفت، به شاسی‌های تمام لوله‌ای مجهز می‌شوند.

این شاسی‌ها ضمن صرفه جویی در وزن، امکان توزیع بهتر نیرو و افزایش مقاومت پیچشی کلی خودرو را نیز به وجود می‌آورد.

حتی بسیاری از ROLL CAGE (قفس‌های محافظ سرنشینان) که به منظور افزایش ایمنی سرنشینان برای خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شوند، با شاسی خودرو متصل می‌شوند و از این رو در زمینه افزایش مقاومت پیچشی شاسی نقش بازی می‌کنند.

بنابراین اگر خودرویی با شاسی و بدنه ضعیف (همچون پراید) را به مجموعه‌ای کامل از استرات بارها و ROLL CAGE مجهز کنید، می‌توانید انتظار بهبود چشمگیر ایمنی را در کنار بهبود محسوس هندلینگ داشته باشید،

اما استرات بار به تنهایی برای خودروهای شهری چندان تاثیر محسوسی ندارد و

صرفا قطعه ایست که می‌تواند برای خودروهای تیونینگ شده و اسپرت، مجهز به رینگ و تایر‌های پهن و سنگین وزن کارایی داشته باشد.
البته که نصب استرات بار به راستی هیچ ضرری هم ندارد و برای برخی افراد که بیشتر درگیر تیونینگ ظاهری خودرو هستند، می تواند کاربرد زیبایی و تزیینی هم داشته باشد!

 

منبع: رگلاژ

دسته بندی آموزشی تیونینگ وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت