با توجه به پیشرفت های علمی که در عرصه علم و تکنولوژی به وقوع پیوسته است ، عرصه صنایع ماشین سازی نیز از این تغییر و تحولات متاثر شده است.
یکی از اجزای خودرو که از این پیشرفت متاثر گشته است ، جعبه فرمان این ماشین هاست که وظیفه ی کنترل و هدایت خودرو را عهده دار است .
بیشتر بخوانید : سیستم تعلیق یا فربندی چیست ؟
یکی از عوامل موثری که در انتخاب ماشین در کشورهای پیشرفته اروپایی مورد توجه قرار می گیرد راحتی فرمان ماشین هاست .
این امر سازندگان خودرو را بر آن داشت تا اقدام به بهبود کیفیت جعبه فرمان های تولیدی خود نمایند تا در عرصه فروش محصولات بتوانند میزان بیشتری از محصول را با جلب رضایت مشتری بفروشند.
تقسیم بندی انواع جعبه فرمان خودرو از جمله آنها می توان به :
۱ – سیستم فرمان میکانیکی
۲ – سیستم فرمان هیدرولیکی
۳ – سیستم فرمان الکتریکی
اشاره نمود .
۱ – جعبه فرمان میکانیکی
در این قسم از سیستم های فرمان مکانیکی که همان سیستم شانه ای و پینیون هست . که در آن عملکرد پینیون به گونه ای است که حرکت دورانی می زند و دنده شانه ای نیز حرکت خطی را انجام می دهد که در این صورت پینیون عملکرد دورانی غریبلیک فرمان را به دنده شانه ای منتقل می کند و دنده شانه ای نیز حرکت خطی را به واسطه مفصل ها به چرخ های ماشین منتقل می کنند .
۲ – جعبه فرمان هیدرولیکی
قطعات تشکیل دهنده این نوع از جعبه فرمان ها عبارتند از :
روغن هیدرولیک
۲ – شیلنک ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
۳ – پمپ هیدرولیک
۴ – مخزن هیدرولیک
۵ – شیر هیدرولیک
۶ – تسمه هیدرولیک فرمان
۷ – جک دو طرفه فرمان
بیشتر بخوانید : آشنایی کامل با سیستم پاشش سوخت و انژکتور خودرو
معمولا ابزارهای زیر به بخش های میکانیکی فرمان اضافه می شود تا هیدرولیکی شوند :
۱ – پمپ هیدرولیک یا مخزن روغن و چرخ تسمه
۲ – لوله های رابط
۳ – شیرهای کنترل
۴ – سیلندر
۵ – تسمه
این نوع از جعبه فرمان در جهت جلوگیری از خستگی راننده و برای آسان تر شدن چرخش و حرکت فرمان و همچنین بالا بردن ایمنی ، سیستم هیدرولیک کشف و تولید شد .
جعبه فرمان هیدرولیکی برای اجرای عملکرد خود از موتور خودرو کمک می گیرد به همین جهت نیز از بازدهی و عملکرد متناسب خودرو مقداری می کاهد .
همچنین موجبات مصرف بیشتر انرژی را فراهم می نماید .
توجه داشته باشید این سیستم به شکل سیستم مرکز آزاد عمل می کند بدین معنی که وقتی خودرو به شک مستقیم در حال حرکت است و اصلا انحرافی ندارد بازهم به عملکرد خود ادامه می دهد .
این عوامای که مطرح گردید موجب شد تا سازندگان خودرو، به فکر تولید سیستمی بهتر و باکیفیت تر بیفتند و اقدام به بهبود سیستم های هیدرولیکی نمایند و یا اینکه سیستم های جدیدی را ساخته و جایگزین نمایند .
بیشتر بخوانید : خنک کننده روغن موتور چیست ؟
توجه داشته باشید که در چندین سال گذشته الکترو هیدرولیکی به جای سیستم های قبلی ارائه شد .
هر چند در نتیجه بهره گیری از این جعبه فرمان ها دیگر مستقل از موتور ماشین بود ولی مشکل اصلی که دائمی بودن عملکرد سیستم هیدرولیکی یعنی مرکز آزاد بودن پابرجاست .
به دیگر کلام باید حالتی پیش بینی می شد تا وضعیتی را مهیا می کرد که سیستم تنها زمانی که چرخشی به فرمان وارد می شد عمل کند نه همیشه .
۳ – جعبه فرمان الکتریکی
این قسم از جعبه فرمان ها نیز همانند جعبه فرمان های هیدرولیکی عمل می کنند ولی از لحاظ ساختار متفاوت با آن هاست .
در حال حاضر در اکثر کارخانه های تولید ماشین از این قسم از جعبه فرمان ها استفاده می گردد .
از مزایای این فرمان ها می توان به مواردی همچون ، افزایش سرعت فرمان ، عملکرد بهتر فرمان و حفظ تعادل خودرو در انحراف ها اشاره کرد .
منبع : کارستان