چگونگی عملکرد بک فایر
درواقع بک فایر آتشی است که از دهانه اگزوز همراه با تولید صدایی که ناشی از انفجار درون لوله اگزوز و خارجشدن آتش است، همراه بوده و ریشه تشکیل آن نیز، آتش گرفتن سوخت و هیدروکربنهای نسوخته درون مسیر لوله اگزوز است که در صورت کوتاه بودن مسیر اگزوز این آتش به بیرون شعله میکشد.
این اتفاق که در بیرون از محفظه احتراق رخ میدهد، به خاطر برهم خوردن نسبت هوا و سوخت بوده که معمولا در اثر برهمخوردن این نسبت، انفجار درون سیلندر رخ نمیدهد و اصطلاحا misfire روی داده و
این حجم نسوخته از هوا و سوخت وارد مسیر اگزوز میشود و در نهایت داغ بودن مسیر خروج دود باعث ایجاد انفجار شده و بکفایر رخ میدهد.
این قضیه را میتوان هم در زمان پایینبودن نسبت هوا به سوخت و هم بالا بودن این نسبت مشاهده کرد که در هر دو حالت حجمی از هیدروکربنهای نسوخته وارد اگزوز شده و در آنجا مشتعل میشوند.
اما این پدیده میتواند به جای اینکه در مسیر خروج دود رخ دهد، در مسیر ورود هوا و سوخت نیز اتفاق بیفتد که معمولا این شکل بکفایر که درون کاربراتور و یا فیلتر هوا پیش میآید،
ناشی از تایم نبودن زمان جرقهزنی است که باعث خواهد شد در لحظهای که سوخت در حال ورود به سیلندر است و سوپاپ هوا هنوز بسته نشده،
جرقه زده شده و سوخت درون سیلندر به همراه سوختی که در حال ورود به سیلندرهاست، منفجر شود.
حتما این مقاله را بخوانید : سیستم انتقال قدرت چیست ؟
اهمیت بک فایر در خودروهای تیونینگ
امروزه بک فایر یکی از جلوه های بصری خودروهای تیونینگ و تقویت شده و حتی در بعضی خودروهای استانداردِ پر قدرتِ موتور عقب است.
در اینجا هدف آن است که پدیده ی بک فایر را کاملا ملموس درک کنید.
برای شروع خودرویی را بیابید که به یک منبع اگزوز بزرگ و سنگین همچون برندهای HKS و REMUS و نظیر آن که قیمت آنچنانی هم ندارند، مجهز باشد.
پیدا کردن زمان بک فایر کار بسیار سادهای است.
(با آزمون و خطا ساده تر! در ضمن می توانید به دانش خود از فیلم ها و گیم ها هم رجوع کنید): به زودی متوجه خواهید شد که در زمان معکوس دادن و یا تعویض دنده که منجر به کاهش شتاب گیری می شود بک فایر اتفاق میافتد.
هرچند باید تا اینجا خودتان دلیل را با توجه به مطالبی که پیش از این مطرح کردیم حدس بزنید اما باری دیگر بازگو میکنیم که در لحظه معکوس دادن و یا ول کردن سریع پدال گاز، در کسری از ثانیه، مقدار سوختی اضافه وارد سیلندر می شود که خودروتان تلاش دارد به دلیل تبعیت از دستورتان (ول کردن پدال گاز) آن سوخت را نسوزاند و از سیلندر خارج کند.
(بهتر است پیش از رها ساختن پدال، شتاب گرفته و دور موتور را بالاتر ببرید). در چنین شرایطی آن مقدار سوختی که در حال ورود به سیلندر بوده به یکباره به خارج از سیلندر یا همان اگزوز هدایت می شود. این همان سوخت اضافی است که کاملاً به آن برای ایجاد یک بک فایر نیاز داریم و بقیه ماجرا پیشتر شرح داده شد.
کیت های بک فایر چگونه عمل می کنند؟
تعدادی از این محصولات با فشردن دکمه ای، حدود چند ثانیه، دور موتور را پایین می آوردند و سوخت خام به سمت منبع اگزوز میرود. سپس به کمک شمعی تعبیه شده درون اگزوز سوخت خام را مشتعل می کنند و شعله ها به بیرون اگزوز زبانه می کشند.